Szczegółowy harmonogram wsparcia w projekcie
Rekrutacja uczestników do projektu "Rodzina najlepszą inwestycją"
W związku z realizacją projektu „Rodzina najlepszą inwestycją” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027, Priorytet 7. Fundusze europejskie dla zatrudnienia i integracji w Łódzkiem, Działanie FELD.07.12 Usługi na rzecz rodziny, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wielunia informuje o zamieszczeniu dokumentów rekrutacyjnych w głównym menu BIP - Projekty - Rodzina najlepszą inwestycją -Dokumenty do pobrania.
Zapraszenie do składania ofert na świadczenie usług specjalistycznych: psycholog, pedagog, terapeuta.
W związku z realizacją projektu „Rodzina najlepszą inwestycją” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027, Priorytet 7. Fundusze europejskie dla zatrudnienia i integracji w Łódzkiem, Działanie FELD.07.12 Usługi na rzecz rodziny, Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wieluniu zaprasza do składania ofert na świadczenie usług specjalistycznych w celu realizacji zadania pn. Poradnictwo specjalistyczne dla rodzin biologicznych.
Zaproszenia do składania ofert znajdują się w głównym menu BIP - Projekty - Rodzina najlepszą inwestycją - Dokumenty do pobrania.
Projekt „Rodzina najlepszą inwestycją”
MGOPS w Wieluniu realizuje projekt partnerski z PCPR w Wieluniu pt. „Rodzina najlepszą inwestycją” współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027, Priorytet: FELD.07 Fundusze europejskie dla zatrudnienia i integracji w Łódzkiem Działanie: FELD.07.12 „Usługi na rzecz rodziny".
Szczegółowy opis projektu dostępny jest w głównym menu BIP - Projekty - Rodzina najlepszą inwestycją.
Bon energetyczny 2024 r.
Bon energetyczny to jednorazowe świadczenie pieniężne przeznaczone dla gospodarstw domowych, których przeciętne dochody w roku 2023 r. nie przekroczyły:
- 2500,00 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym
- 1700,00 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
Wnioski składa się w terminie od 1 sierpnia do dnia 30 września 2024 r. w Samodzielnym Referacie Świadczeń Rodzinnych w Wieluniu ul. Polskiej Organizacji Wojskowej 14.
Wysokość bonu zależy od liczby osób w gospodarstwie domowym.
Bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
-
300 zł gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
-
400 zł gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
-
500 zł gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
-
600 zł gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
Bon energetyczny dla osób korzystających ze źródła ogrzewania zasilanego energią elektryczną (np. pompa ciepła, piec akumulacyjny) przyznaje się w wysokości:
-
600 zł gospodarstwu domowemu jednoosobowego;
-
800 zł gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
-
1000 zł gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
-
1200 zł gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
Przy wypłacie bonu obowiązuje zasada "złotówka za złotówkę". Oznacza to, że bon będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, ale jego wartość będzie pomniejszona o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych wynosi 20 zł, poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana.
Program „Posiłek w szkole i w domu”
Gmina Wieluń podpisała umowę o udzielenie dotacji celowej na 2024 rok z budżetu państwa na dofinansowanie zadania własnego gmin, w ramach 1 i 2 modułu programu „Posiłek w szkole i w domu” na kwotę 350.833 zł słownie złotych: trzysta pięćdziesiąt tysięcy osiemset trzydzieści trzy.
Gmina Wieluń od kilku lat realizuje wieloletni rządowy program „Posiłek w szkole i w domu”.
Celem wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028, zwanego dalej Programem, w ramach modułu 1 i 2 jest zapewnienie posiłku dzieciom, uczniom i młodzieży oraz objęcie pomocą osób dorosłych, zwłaszcza osób starszych, chorych lub niepełnosprawnych i samotnych. Istotnym elementem Programu jest zapewnienie dzieciom i młodzieży w wieku szkolnym możliwości zjedzenia gorącego posiłku przygotowanego w stołówce szkolnej.
Pomoc w ramach Programu może również być przyznana w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych.
Szacowana przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wieluniu liczba osób, które zostaną objęte Zadaniem realizowanym w ramach Programu w 2024 r., wynosi 600 osób, w tym liczba dzieci i młodzieży: 205 .
Kryterium dochodowe uprawniające do przyznania pomocy w ramach Programu wynosi:
- dla osoby samotnie gospodarującej – do 1552 zł netto
- dla osoby w rodzinie- do 1200 zł netto na 1 osobę w rodzinie
Na realizację Programu zaplanowano kwotę 600.000 zł, Gmina Wieluń otrzymała dotację w kwocie 350.833 zł, pozostała kwota to wkład własny Gminy.
Dodatek osłonowy
Od stycznia 2024 r. Samodzielny Referat Świadczeń Rodzinnych w Wieluniu (ul. Polskiej Organizacji Wojskowej 14) zajmie się wypłatą dodatku osłonowego, na pokrycie kosztów energii, paliw gazowych i podstawowego koszyka produktów spożywczych.
Dodatek osłonowy przyznawany będzie za okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. Nadal przysługiwać będzie osobom, które spełnią określone kryterium dochodu:
- w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu ustawy o świadczeniach rodzinnych nie przekracza kwoty 2100,00 zł oraz
- osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość tak rozumianego przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500,00 zł na osobę;
-
w przypadku, gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę
przekracza powyższą kwotę, obowiązuje tzw. zasada złotówka za złotówkę. Oznacza to, że wypłaca się dodatek w wysokości różnicy między kwotą dodatku osłonowego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny miesięczny dochód w przeliczeniu na osobę, w rozumieniu ustawy o świadczeniach rodzinnych. W przypadku, gdy wysokość dodatku osłonowego, ustalona zgodnie z tymi zasadami, jest niższa niż 20 zł, dodatek ten nie przysługuje.
Dodatek osłonowy będzie wynosił 50 proc. kwot dodatku osłonowego z 2022 r. Wysokość dodatku zwaloryzowana zostanie o urzędowo potwierdzony wskaźnik inflacji w 2022 roku wynoszący 14,4 proc.
Dodatek osłonowy w 2024 r. będzie wynosił od 228,80 zł do 657,80 zł. Osobom opalającym domy węglem będzie przysługiwał podwyższony dodatek osłonowy od 286,00 zł do 822,25 zł.
Dla przeciętnego gospodarstwa domowego składającego się np. z 2 do 3 osób dodatek wyniesie - 343,20 zł, a w przypadku ogrzewania gospodarstwa węglem – 429,00 zł.
Wnioski będzie można złożyć w Samodzielnym Referacie Świadczeń Rodzinnych, w terminie do 30 kwietnia 2024 r. Wnioski złożone po tym terminie nie będą rozpoznawane.
Dodatek osłonowy ma być wypłacany jednorazowo w terminie do dnia 30 czerwca 2024 r.
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Wieluń na lata 2024-2030
Szanowni Mieszkańcy Gminy Wieluń,
Zapraszam do wypełnienia anonimowej ankiety, której wyniki posłużą do opracowania Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Wieluń na lata 2024-2030. Dokument ten będzie określał kierunki dalszych działań oraz cele strategiczne w obszarze zintegrowanej polityki społecznej i rozwiązywania problemów społecznych na najbliższe lata. Państwa opinia będzie pomocna w opracowaniu tego dokumentu.
Burmistrz Wielunia
Paweł Okrasa
Link do ankiety:
http://badania.corigo.pl/ankieta/981431/wielun-2023-badania-mieszkancy-diagnoza-do-strategii.html4
Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w gospodarstwie domowym
Zwrot VAT za gaz w 2023 roku
Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu, o zwrot podatku VAT za gaz mogą ubiegać się gospodarstwa domowe, które używają gazu do celów grzewczych. Oznacza to, że gaz musi być wykorzystywany do ogrzewania domu lub mieszkania.
Równowartość VAT-u zwracana na podstawie faktury za gaz.
O przyznanie refundacji podatku VAT można ubiegać się po otrzymaniu, a następnie opłaceniu pierwszej faktury VAT dokumentującej dostarczenie paliwa gazowego w okresie 01 stycznia 2023 r. – 31 grudnia 2023 r.
Termin złożenia wniosku o refundację podatku VAT.
Wniosek należy złożyć w urzędzie gminy (właściwej ze względu na miejsce zamieszkania) wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta, w terminie do dnia 29 lutego 2024 r. lub w ciągu 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
Wnioskodawcą musi być osoba, która faktycznie poniosła koszty wynikające z faktury.
W przypadku złożenia wniosku o refundację w okresie:
- od 1 stycznia 2023 r. do 31 lipca 2023 r. – uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek, tj. dochód z 2021 r.
- od 1 sierpnia 2023 r. do 29 lutego 2024 r. – uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek, tj. dochód z 2022 r.
Możliwe jest złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Należy pamiętać o opatrzeniu takiego wniosku kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Konieczny wpis źródła ciepła do CEEB
Korzystanie z gazu do ogrzewania domu czy mieszkania musi potwierdzić wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Główne źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do CEEB do dnia wejścia w życie ustawy tj. do 21 grudnia 2022 r., albo po tym dniu – w przypadku wpisania lub zgłoszenia do CEEB nowych źródeł ogrzewania.
Kryterium dochodowe
- 2100 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
- 1500 zł/os. w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
Do wniosku o refundację podatku VAT należy załączyć:
- fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy przez przedsiębiorstwo energetyczne,
- dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.
oraz skany wymaganych dokumentów:
dokumenty stwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, w tym odpowiednio:
- oświadczenia wnioskodawcy o dochodach członków rodziny osiągniętych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, innych niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e, art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego,
- w przypadku osób posiadających gospodarstwo rolne oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy lub zaświadczenie właściwego organu gminy albo nakaz płatniczy,
- umowę dzierżawy - w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego w dzierżawę, na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, albo oddania gospodarstwa rolnego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
- umowę o wniesieniu wkładów gruntowych - w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną.
Informacja o przyznaniu świadczenia jest przekazywana na adres e-mail wskazany we wniosku.
Szczegółowe informacje na temat składania wniosków oraz warunków przyznania zwrotu podatku VAT można uzyskać pod nr tel. 43 8860280 lub w siedzibie Samodzielnego Referatu Świadczeń Rodzinnych przy ul. Polskiej Organizacji Wojskowej 14 w Wieluniu.